The development of employability and leadership are two of the main aims of university education. For a graduate expert in Sport and Exercise Sciences, it is crucial to develop soft skills and critical-reflexive abilities for the design and implementation of motor and sport activities in order to cope with sport for all principles, based on the specificity and needs of different population groups. The European Sport Leadership Programme (ESLP) is a pilot research project in Europe with the objective of fostering leadership development and improving employability among students enrolled in Sport Science degree programs. The aim of this paper is to present the results of the ESLP project implemented at the University of Rome Foro Italico and to highlight the perception of how the students who actively participated in the project felt about the necessary soft skills to develop an effective leadership as well as a reflection on those skills that they thought they have developed or improved.

Lo sviluppo del potenziale occupazionale e della leadership sono due tra le principali finalità della formazione universitaria. Per l’esperto in Scienze Motorie e Sportive è fondamentale lo sviluppo di soft skill e di capacità critico-riflessive per la progettazione e implementazione di attività motorie e sportive capaci di rispondere alla domanda di uno sport for all, che si fonda sul riconoscimento delle peculiarità e dei bisogni delle differenti fasce della popolazione. Lo European Sport Leadership Programme (ESLP), rappresenta un'esperienza pilota in Europa volta a favorire lo sviluppo della leadership e a migliorare l’employability negli studenti dei Corsi di Laurea in Scienze Motorie. Il lavoro presenta i risultati d e l p r o g r a m m a E S L P i m p l e m e n t a t o nell’Università Foro Italico di Roma, con la finalità di mettere in luce la percezione degli studenti partecipanti rispetto alle soft skill necessarie per la leadership che ritengono di aver sviluppato o migliorato.

Lo sviluppo delle competenze del leader sportivo nello European Sport Leadership Programme: il caso dell’Università Foro Italico di Roma. Developing sports leader competences for the European Sport Leadership Programme: the case of the University of Rome Foro Italico

Claudia Maulini
;
2021-01-01

Abstract

The development of employability and leadership are two of the main aims of university education. For a graduate expert in Sport and Exercise Sciences, it is crucial to develop soft skills and critical-reflexive abilities for the design and implementation of motor and sport activities in order to cope with sport for all principles, based on the specificity and needs of different population groups. The European Sport Leadership Programme (ESLP) is a pilot research project in Europe with the objective of fostering leadership development and improving employability among students enrolled in Sport Science degree programs. The aim of this paper is to present the results of the ESLP project implemented at the University of Rome Foro Italico and to highlight the perception of how the students who actively participated in the project felt about the necessary soft skills to develop an effective leadership as well as a reflection on those skills that they thought they have developed or improved.
2021
Lo sviluppo del potenziale occupazionale e della leadership sono due tra le principali finalità della formazione universitaria. Per l’esperto in Scienze Motorie e Sportive è fondamentale lo sviluppo di soft skill e di capacità critico-riflessive per la progettazione e implementazione di attività motorie e sportive capaci di rispondere alla domanda di uno sport for all, che si fonda sul riconoscimento delle peculiarità e dei bisogni delle differenti fasce della popolazione. Lo European Sport Leadership Programme (ESLP), rappresenta un'esperienza pilota in Europa volta a favorire lo sviluppo della leadership e a migliorare l’employability negli studenti dei Corsi di Laurea in Scienze Motorie. Il lavoro presenta i risultati d e l p r o g r a m m a E S L P i m p l e m e n t a t o nell’Università Foro Italico di Roma, con la finalità di mettere in luce la percezione degli studenti partecipanti rispetto alle soft skill necessarie per la leadership che ritengono di aver sviluppato o migliorato.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11367/97831
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact