The objective of this contribution is to analyze the positive educational value of re-educational treatment in prisons, even in times of health emergencies. Law 354/1974 on the penitentiary system includes education among the main elements of the treatment (Article 15), together with work, religious, cultural, recreational and sports activities, and the links with the outside world and family members. Education has taken on particular value in the implementation of a re-education program aimed at promoting the harmonious and comprehensive development of the prisoner’s personality. Cultural and vocational training in penitentiary institutions is implemented through compulsory schooling and vo- cational training courses, second-level schools are included on an optional basis. University studies are also facil- itated, either by correspondence or by radio and television. Education plays a very important role in the prisoner’s re-education process, and is a tool geared not only to a deepening of school and vocational training, but also to the promotion of new interests and stimuli for an inclusive development of the individual’s knowledge and personality.

Lo scopo del presente contributo è quello di analizzare la valenza positiva dell’istruzione nel trattamento rieducativo in carcere anche in tempi di emergenza sanitaria. L’istruzione è inserita dalla legge 354/1974 sull’ordinamento penitenziario tra i principali elementi del trattamento (art.15) assieme al lavoro, religione, attività culturali, ricreative e sportive e ai contatti con il mondo esterno e con i familiari. L’istruzione ha assunto un particolare valore nell’attuazione di un programma rieducativo che ha lo scopo di pro- muovere lo sviluppo armonico e globale della personalità del detenuto. La formazione culturale e professionale negli istituti penitenziari è attuata attraverso l’organizzazione di corsi della scuola d’obbligo e corsi di addestramento professionale, l’istituzione di scuole di secondo grado è inclusa in modo facoltativo. Sono inoltre agevolati gli studi universitari, per corrispondenza o tramite radio e televisione. L’istruzione ha un ruolo molto importante nel percorso di rieducazione del detenuto, e rappresenta uno strumento orientato, oltre che ad un approfondimento della formazione scolastica e professionale, alla promozione di nuovi interessi e stimoli per uno sviluppo globale delle conoscenze e della personalità dell’individuo.

EDUCATION IN PRISON AND DISTANCE LEARNING IN TIMES OF HEALTH EMERGENCY

Tafuri D.
2020-01-01

Abstract

The objective of this contribution is to analyze the positive educational value of re-educational treatment in prisons, even in times of health emergencies. Law 354/1974 on the penitentiary system includes education among the main elements of the treatment (Article 15), together with work, religious, cultural, recreational and sports activities, and the links with the outside world and family members. Education has taken on particular value in the implementation of a re-education program aimed at promoting the harmonious and comprehensive development of the prisoner’s personality. Cultural and vocational training in penitentiary institutions is implemented through compulsory schooling and vo- cational training courses, second-level schools are included on an optional basis. University studies are also facil- itated, either by correspondence or by radio and television. Education plays a very important role in the prisoner’s re-education process, and is a tool geared not only to a deepening of school and vocational training, but also to the promotion of new interests and stimuli for an inclusive development of the individual’s knowledge and personality.
2020
Lo scopo del presente contributo è quello di analizzare la valenza positiva dell’istruzione nel trattamento rieducativo in carcere anche in tempi di emergenza sanitaria. L’istruzione è inserita dalla legge 354/1974 sull’ordinamento penitenziario tra i principali elementi del trattamento (art.15) assieme al lavoro, religione, attività culturali, ricreative e sportive e ai contatti con il mondo esterno e con i familiari. L’istruzione ha assunto un particolare valore nell’attuazione di un programma rieducativo che ha lo scopo di pro- muovere lo sviluppo armonico e globale della personalità del detenuto. La formazione culturale e professionale negli istituti penitenziari è attuata attraverso l’organizzazione di corsi della scuola d’obbligo e corsi di addestramento professionale, l’istituzione di scuole di secondo grado è inclusa in modo facoltativo. Sono inoltre agevolati gli studi universitari, per corrispondenza o tramite radio e televisione. L’istruzione ha un ruolo molto importante nel percorso di rieducazione del detenuto, e rappresenta uno strumento orientato, oltre che ad un approfondimento della formazione scolastica e professionale, alla promozione di nuovi interessi e stimoli per uno sviluppo globale delle conoscenze e della personalità dell’individuo.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11367/85437
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact