The information and communication technologies that characterize today’s infosphere, if rethought with pedagogical intentionality, become an instrument that brings value to learning environments, even virtual ones. Oriented to support innovative and inclusive didactics, they become a vector for the promotion of significant learning within the playful dimension of the human being, giving rise to a learningame. Contemporary humanities have the task of guarding the Game as a habitat capable of fostering, in a transdiscplinary perspective, the positive interdependence between intelligences.

Le tecnologie dell’informazione e della comunicazione che connotano l’infosfera odierna, se ripensate con intenzionalità pedagogica si fanno strumento che porta valore negli ambienti, anche virtuali, di apprendimento. Orientate a sostenere una didattica innovativa e inclusiva, diventano vettore per la promozione di apprendimenti significativi entro la dimensione ludica dell’umano, dando origine ad un learningame. Alle contemporary humanities spetta il compito di presidiare il Game quale habitat capace di favorire, in prospettiva transdiscplinare, l’interdipendenza positiva tra le intelligenze.

Accogliere la sfida delle ICT: Il learningame per una didattica innovativa ed inclusiva. Accepting the challenge of ICTs: the learningame for innovative and inclusive teaching.

Claudia Maulini;
2020-01-01

Abstract

The information and communication technologies that characterize today’s infosphere, if rethought with pedagogical intentionality, become an instrument that brings value to learning environments, even virtual ones. Oriented to support innovative and inclusive didactics, they become a vector for the promotion of significant learning within the playful dimension of the human being, giving rise to a learningame. Contemporary humanities have the task of guarding the Game as a habitat capable of fostering, in a transdiscplinary perspective, the positive interdependence between intelligences.
2020
Le tecnologie dell’informazione e della comunicazione che connotano l’infosfera odierna, se ripensate con intenzionalità pedagogica si fanno strumento che porta valore negli ambienti, anche virtuali, di apprendimento. Orientate a sostenere una didattica innovativa e inclusiva, diventano vettore per la promozione di apprendimenti significativi entro la dimensione ludica dell’umano, dando origine ad un learningame. Alle contemporary humanities spetta il compito di presidiare il Game quale habitat capace di favorire, in prospettiva transdiscplinare, l’interdipendenza positiva tra le intelligenze.
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